Allmänna Villkor
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) reglerar samtliga avtal mellan Guldkronan AB, som driver Guldval, och kunden avseende köp av guld och diamanter, antingen i Guldvals showroom eller via Guldvals onlinetjänst där kunden beställer ett kuvert för att skicka guld eller diamanter. Genom att ingå avtal med Guldval, vilket för onlinetjänsten sker genom beställning av kuvert, accepterar kunden dessa Villkor i sin helhet.
1. Om Guldkronan AB
Guldkronan AB är ett svenskt aktiebolag med organisationsnummer 556982-4450. Företaget har sitt säte i Stockholm och dess postadress är Centralvägen 1, 194 76 Upplands Väsby.
För kontakt, vänligen skicka ett e-postmeddelande till support@kronanguld.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter. Vi återkommer till dig snarast möjligt.
2. Verksamhetens omfattning
Guldkronan AB, genom varumärket Guldval, köper guld och diamanter från fysiska personer. Detta omfattar värdering och inköp av guld i form av smycken, mynt, tackor eller andra föremål innehållande guld samt diamanter i form av smycken eller lösa stenar. Transaktioner kan genomföras på följande sätt:
Personlig inlämning: Kunden besöker Guldvals showroom för värdering och försäljning.
Onlinetjänst: Kunden beställer ett förfrankerat och försäkrat kuvert via Guldvals webbplats, i vilket guld eller diamanter skickas till Guldval för värdering och försäljning.
Verksamheten bedrivs i enlighet med gällande svensk lagstiftning, inklusive regler om konsumentskydd, penningtvättsbekämpning och hantering av ädelmetaller och ädelstenar.
3. Avtalets ingående
3.1 Showroom
Ett avtal ingås i showroomet när kunden accepterar Guldvals skriftliga eller muntliga köperbjudande efter värdering. Värderingen baseras på föremålets guld- eller diamantinnehåll och aktuella marknadsvärden.
3.2 Onlinetjänst
För onlinetjänsten initieras avtalet när kunden beställer det förfrankerade kuvertet via Guldvals webbplats. Avtalet blir bindande när kunden accepterar Guldvals köperbjudande, vilket tillhandahålls efter värdering av det inskickade guldet eller diamanterna. Kunden informeras om värderingsresultatet via e-post eller telefon och kan acceptera eller avböja erbjudandet. Vid avböjt erbjudande returneras föremålet kostnadsfritt till kundens registrerade adress.
Guldval förbehåller sig rätten att avstå från köp om föremålet inte uppfyller kraven enligt dessa Villkor, oavsett inlämningsmetod.
4. Kunden
4.1 Ålders- och ägandekrav
Kunden måste vara minst 18 år och ha full rättshandlingsförmåga för att ingå avtal med Guldval. Kunden ska vara den rättmätiga ägaren till föremålet och ha obegränsad rätt att överlåta det. Kunden intygar att föremålet inte är föremål för tvist, pant eller andra rättighetsbegränsningar.
4.2 Identitets- och bosättningskrav
Kunden ska inneha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd med en fast adress i Sverige. Utbetalning till bankkonto förutsätter att kunden har ett svenskt bankkonto registrerat i eget namn.
4.3 Legitimation
Vid besök i showroomet ska kunden uppvisa giltig legitimation (t.ex. pass, körkort eller nationellt ID-kort). För onlinetjänsten verifieras kundens identitet genom inskick av kopia på giltig legitimation tillsammans med kuvertex eller via elektronisk identifiering (t.ex. BankID) enligt Guldvals anvisningar.
5. Värdering och köp
5.1 Värderingsprocess
Guldval genomför en kvalificerad värdering av kundens guld eller diamanter, antingen i showroomet eller efter mottagande av inskickat kuvert. Värderingen av guld baseras på föremålets vikt, guldhalt (karat) och aktuellt marknadsvärde för guld. Värderingen av diamanter baseras på karat, färg, klarhet, slipning och aktuellt marknadsvärde. Kunden informeras om värderingsresultatet innan avtalet blir bindande.
5.2 Bindande accept
Showroom: Avtalet blir bindande när kunden accepterar Guldvals köperbjudande i showroomet, varvid äganderätten till föremålet övergår till Guldval.
Onlinetjänst: Avtalet blir bindande när kunden accepterar köperbjudandet via e-post, telefon eller annan av Guldval angiven metod, varvid äganderätten övergår till Guldval.
5.3 Utbetalning
Utbetalning sker enligt kundens val:
Showroom: Kontant (inom gränserna för gällande lagstiftning om kontantbetalningar) eller via banköverföring.
Onlinetjänst: Via banköverföring till kundens svenska bankkonto. Utbetalning via banköverföring sker normalt inom 1–3 bankdagar efter avtalets ingående.
6. Onlinetjänst – Kuvert och frakt
6.1 Beställning av kuvert
Kunden beställer ett förfrankerat och försäkrat kuvert via Guldvals webbplats. Kuvertet levereras till kundens registrerade adress och åtföljs av instruktioner för packning och inskick.
6.2 Packning och frakt
Kunden ansvarar för att packa guld eller diamanter säkert i kuvertet enligt Guldvals instruktioner. Föremålet skickas med Guldvals angivna fraktmetod, som är försäkrad upp till ett värde av 130 000 SEK. För föremål med högre värde ska kunden kontakta Guldval för särskilda fraktarrangemang.
6.3 Riskövergång
Risken för förlust eller skada på föremålet övergår till Guldval när kuvertet mottagits och registrerats hos Guldval. Kunden ansvarar för att kuvertet når Guldval och ska behålla kvitto från inlämningsstället tills transaktionen är slutförd.
6.4 Retur vid avböjt erbjudande
Om kunden avböjer Guldvals köperbjudande returneras föremålet kostnadsfritt till kundens registrerade adress med försäkrad frakt.
7. Kontroll av föremål
Guldval har rätt att utföra kontroller för att fastställa föremålets äkthet, guld- eller diamantinnehåll och värde. För guld kan kontrollerna innefatta kemiska och tekniska tester, såsom probering, samt mekanisk isärmontering för att separera guld från andra material (t.ex. syntetiska stenar). För diamanter kan kontrollerna innefatta gemmologiska tester för att bedöma karat, färg, klarhet och slipning. Kunden accepterar att sådana tester kan medföra mindre skador på föremålet, och Guldval ansvarar inte för sådana skador om de är nödvändiga för värderingen.
8. Föremålets ursprung
Kunden garanterar att föremålet inte är stulet, förvärvat genom olagliga medel eller belagt med rättighetsbegränsningar. Guldval förbehåller sig rätten att rapportera misstänkta föremål till behörig myndighet och neka köp om föremålets ursprung inte kan verifieras.
9. Priser och marknadsvariationer
Guldvals köppriser baseras på aktuella världsmarknadspriser för guld och diamanter och kan variera dagligen. Kunden har ingen rätt till kompensation om marknadspriset ändras efter att avtalet ingåtts.
10. Sekretess och personuppgifter
Guldval behandlar kundens personuppgifter i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 (GDPR) och gällande svensk lagstiftning. Personuppgifter, såsom namn, personnummer, adress och bankuppgifter, samlas in för att genomföra transaktionen, uppfylla rättsliga krav (t.ex. bokföring och penningtvättsbekämpning) samt för kundkontakt. För mer information, se Guldvals integritetspolicy på vår webbplats.
11. Penningtvättsbekämpning
Guldval följer lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Kunden kan därför behöva uppge ytterligare information om föremålets ursprung eller transaktionens syfte. Guldval förbehåller sig rätten att neka transaktioner om misstanke om penningtvätt eller andra olagliga aktiviteter föreligger.
12. Ansvarsbegränsning
12.1 Allmänt
Utöver vad som uttryckligen anges i dessa Villkor eller följer av tvingande lag, friskriver sig Guldval från ansvar för felaktigheter eller brister i information som publiceras på webbplatsen eller i annan kommunikation. Guldval ansvarar inte för skador eller olägenheter som orsakas av exempelvis driftavbrott, störningar i datasystem eller banksystem.
12.2 Förlust eller skada
Guldvals ansvar för förlust av eller skada på föremål är begränsat till:
Showroom: Skador som uppstår efter att kunden överlämnat föremålet till Guldval.
Onlinetjänst: Skador eller förlust efter att kuvertet registrerats hos Guldval, upp till försäkringens täckning (50 000 SEK eller enligt särskilda arrangemang). Guldval ansvarar inte för skador som orsakas av svenska eller utländska lagar, krigshändelser, strejker, naturkatastrofer eller andra omständigheter utanför Guldvals kontroll (force majeure).
13. Ångerrätt
13.1 Showroom
Eftersom transaktionen sker fysiskt i Guldvals showroom gäller ingen ångerrätt enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
13.2 Onlinetjänst
För onlinetjänsten gäller en ångerrätt på 14 dagar enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerfristen börjar löpa dagen efter att kunden mottagit kuvertet. För att utöva ångerrätten ska kunden meddela Guldval via e-post till support@kronanguld.se innan fristen löper ut. Om kunden redan skickat guld eller diamanter till Guldval innan ångerrätten utövas, returneras föremålet kostnadsfritt efter att ångermeddelandet mottagits.
14. Ändringar av Villkor
Guldval förbehåller sig rätten att ändra dessa Villkor. Aktuella Villkor finns alltid tillgängliga på Guldvals webbplats. Ändringar träder i kraft för nya transaktioner från och med publiceringsdatumet.
15. Tvist
Tvister som uppstår i samband med dessa Villkor eller avtal ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna. Om en överenskommelse inte kan nås, ska tvisten avgöras av allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans, såvida inte annat följer av tvingande lag.
16. Tillämplig lag
Svensk lag ska tillämpas på dessa Villkor och alla avtal mellan Guldval och kunden.
17. Kontaktuppgifter
För frågor eller klagomål, kontakta Guldval via:
E-post: support@kronanguld.se
Postadress: Centralvägen 1, 194 76 Upplands Väsby
Villkoren senast uppdaterade: 23 juni 2025